Kesällä 2009 tuli sähköpostiini tietoa, että Mercedes-Benz autoja valmistava Daimler AG tarjoaa ensimmäistä kertaa mahdollisuutta tutustua yhtiöön ns. "kulissien takana, behind the scenes". Maailmanlaajuisesti kutsuttuina oli Mercedes klubeihin kuuluvat jäsenet, 30 mahtuu porukkaan.
Mietin pitkään ja hartaasti asiaa kaikin tavoin n. 1,5 minuuttia ja ilmoittauduin samoin tein.
Aikanaan tuli kutsu Mercedes-Benz Technology Center:iin, matkat ja majoitukset piti itse hoitaa.
Lennot: Kuopio-Helsinki-Stuttgart ja takaisin.
Kun nyt olin menossa Mersun syntysijoille ja pääkallopaikalle niin eihän sinne voi muulla mennä kuin johtotähdellä, niinpä Stuttgartin lentokentän Aviksesta sellainen alle ja baanalle.
Ensin kruisailua ja totuttelua saksalaiseen liikenteeseen, sitten naviin Mercedes Classic Centerin osoite. Täällä tehtaanpojat entisöi vanhoja mersuja, myytäviin autoihin ja oheistilpehööriin kävin tutustumassa.
| 300SL lähtisi hintaan 600.000 € |
Tässä edessä on jotain käsittämätöntä, tasaiselle maalle rakennettu useamman metrin korkeudessa oleva silta. Suora tie muuten mutta kiertotie tämän sillan kohdalla ja jäljistä päätellen useampia vuosia vanha rakennelma. Olisikohan joku suunnitelma jäänyt kesken tai sitten ollut vaan joutavana yksi silta ja päätetty keskelle peltoa tipauttaa....
Mersun Sindelfingenin tehtaan parkkitaloja, useita tuhansia autopaikkoja per pytinki.
Majapaikkana Hotel Krone Sindelfingenissä, muutama km. Mersun tehtaalle. Pieni siisti yhden hengen huone ja hyvä aamupala.
Mercedeksen Sindelfingenin tehtaalla on henkilömallien C, E, CL, CLS ja S:n tuotanto.
Urheilumalli SLS AMG ja Maybach. Lisäksi tutkimus- ja kehitysosasto. Työntekijöitä n. 28 000 ja vuosituotanto 460 000 autoa eli n. 2000 /day, ihan jonniinmoinen paja...
Aamupäivällä tehtaanportille, josta opastus ravintolaa. Tervetuliaispuheet ja eikun syömään heti alkajaisiksi. :) Sitten marssittiin pihamaalle yhteiskuvaan, läksiäisiksi saatiin jokainen sitten ryhmäkuva mukaan. Suomesta oli minun lisäksi vain yksi henkilö, Pekka Hangosta. Muuten porukkaa oli ympäri Eurooppaa.
Kuulokkeet päähän ja kierrokselle, kaksi saksanneitoa simultaanitulkkasi, kun eri kohteiden arvokkaasti harmaantuneet saksalaisherrat pitivät esitelmäänsä. Käytiin muotoiluosastolla kuuntelemassa Mersun filosofiaa muotoilusta. Sen jälkeen esitys kolariturvallisuudesta ja korin turvarakenteita katseltiin leikellyn raakakorin ympärillä.
Taas matkattiin eteenpäin ja kolaritestilabraan, odotin, että nähtäisiin kolaritesti mutta ei, CLS mallia valmistelivat mäjäykseen, mutta ei meidän silmille...
Eri tavoin kolaroituja uusia Mersuja oli tutkittavana aikasten paljon, olisi aika mielenkiintoinen työpaikkana. Vakuuttavaa työtä turvallisuuden kehittämiseksi nähtiin. Tämän jälkeen ajettiin vielä bussilla tuotantolinjoille, tehdashalleissa kierreltiin tuotantoa seuraamassa. Korkealla olevia kävelysiltoja pitkin ja välillä maanpinnalla.
Suoraan syntysijoilta: E-mallin "elämä" alkaa oikeanpuolen sisälokasuojasta ja runkoaisasta, siihen kiinnitetään valmistusprosessin ajaksi transponderi joka sisältää kaiken tiedon millä varusteilla ja minne tilattu auto on kyseessä.
Kuten tavallista, tehdasalueella ei saanut ottaa kuvia, mutta kehoittivat vuolaasti kertomaan eteenpäin vierailukokemuksestamme. Oli käymisen arvoinen päivä! Vielen danke! Rainer und MTC.
Päivän päätteeksi kohti Stuttgartia ja uutta majapaikkaa. Hotel Lamm:sta antoivat tilavan huoneen ja saunassa oli mukava käydä.
Eläkkeellä oleva tehtaan toimihenkilö veti hyvällä englannilla ja huumorilla tämän setin, ryhmän muut vieraat olivat nuoria Ausseja.
Muuten, siinä kierrosta odotellessa tuli seurattua SLS AMG:n mainoskuvauksia museon pihalla, oli vasta Frankfurtin messuilla esitelty uusi urheiluauto, en ollut montakaan kuvaa vielä missään nähnyt tästä ja nyt se oli sattumalta siinä silmien edessä.
Ja sitten museo, eikä ihan mikä tahansa romukokoelma ja tönö ollutkaan...
Kannattaa varata aikaa tämän kiertämiseen, hissillä ponkaistaa huipulle ja alaspäin tullaan kiertämällä osastoja. Aivan uskomaton määrä kaikenlaisia MB ajokkeja, historic, prototyyppejä, kilpa-autoja ym.
Alakerrassa ennen museota oli myytävänä young timereita eli hyvin säilyneitä/kunnostettuja Meesuja, sieltä nurkilta sai myös syödäkseen lounasravintolasta ja myymälästä kassit täyteen Meesu kamaa...
| Mika Häkkisen MM-kaudella ajama Formula 1 |
Lähtöpäivänä vierailin myös Stuttgartin toisen ylpeyden Porschen museossa.
Uudehko laitos ja hienoja autoja täälläkin, mutta kokoelmana ja esillepano jotenkin vaan vaatimattomampi kuin Mersun vastaava.
Lopuksi kaupunkimaisemat, jottei nyt aivan vaan autoja...
Flughafen Stuttgart nimiseen paikkaan ja hypättävä koneeseen. Tiivis neljän päivän reissu lopuillaan.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti