Oli välillä aika "haastavaa" selvitä paikasta toiseen, mutta mehän tykätään seikkailla :)
Paikkoja joissa kävimme Japanissa
Kohti Japania aamuiselta Rissalan kentältä.
Menolennot:
Kuopio-Helsinki-Amsterdam-Tokio
Takaisin tultiin:
Osaka-Pariisi-Helsinki-Kuopio
Amsterdamiin laskeutuminen, kanavien maa.
Narita, Tokion kansainvälinen.
Junalla Yawataan. Yawatalla kun karttaa käänneltiin ja ihmeteltiin miten päästäisiin toisen linjan asemalle niin vanha mummo rollaattorilla tuli kysymään, että voiko auttaa? Sujuvalla englannilla hän neuvoi miten pääsemme toisen linjan juna-asemalle. Hän oli yksi harvoista neuvojista joka oikeasti osasi englantia.
Higashi-Ojima oli ensimmäinen määränpääasema.
Ensi näkymät kun junasta jalkauduttiin kadulle. Hotelli Refre Forum on muutaman kulman takana n. 600 m.
Tällä samalla kadulla oli eka ruokailu Japanissa. Jonkun sortin pikaruokala, ihan sujuvasti ruuat tilattiin ja syötiin. Sitten ihmettelemään, että mitä se tarjoilija mättää meiltä saamansa jenit johonkin masiinaan, ahaa, tyhmä turisti ei vaan älynnyt, että sisälle tullessa olisi pitänyt automaatilla maksaa ja tilata...
Tokion metrokartta, jostain luin osuvan vertauksen: Kuin spagettilautasellisen läiskäseen seinään.
Maailman suurin kaupunki levittäytyy laajalle, 36 milj. asukasta.
Alempana junalinjojen kartta.
Eka iltakävely lähistölle, ihmetellään siisteyttä ja järjestystä.
Lähistöltä löytyi sattumalta eräänlainen iltatorikatu, mukava leppoisa tunnelma!
Syötäväksi ostettiin lihavartaita.
Väsy alkoi jo painaa matkanteosta, hotellille ja saunaan! Kahdella kuumavesialtaalla, höyry- ja normaalisauna. Saunassa on täällä päin yli 90 C lämmintä ja vettä ei heitetä.
Metro/Juna tiketit ostetaan automaateista, yleensä näistä löytää myös englanninkieliset paikkojen nimet, mutta joskus piti pelkkiä kanji merkkejä vertailemalla selvittää reitti ja maksu.
Akihabara , kierreltiin elektroniikka kaupoissa.
Kamerat samoissa hinnoissa kuin Suomessa.
Shinjukun kauppakujia myös kierreltiin
Shibuya, maailman vilkkain risteys.
Yli miljoona ihmistä kulkee päivittäin, aika helppo uskoa. Hetkessä kertyy aina tuhansia ihmisiä odottamaan vihreää.
Shibuya
Hachico koiran patsas Shibuyassa. Tämä akita-rotuinen koira tuli aina isäntäänsä vastaan junalle. Sitten kerran eräänä päivänä isäntä menehtyi työpaikalla. Uskollisesti Hachico kuitenkin palasi joka päivä odottamaan isäntäänsä yhdeksän vuoden ajan, kuolemaansa saakka. Patsas on paikalla jossa koira istui odottamassa.
Ensimmäinen "kotiasema" Tokiossa, Higashi-Ojima.
Aterian valintaa helpottaa monissa paikoissa olevat mallikappaleet, muovista ja mistä lie tehdyt.
Tokion asemalta piti käydä railpass hakemassa ja leimaamassa.
Voucher tähän passiin pitää ostaa ulkomailta, eli meidän Suomesta.
Railpass käy useimpiin juniin, erityisesti kaupunkien välisiin luotijuniin tämä kannattaa hankkia. Kaupunkien sisäisiin juniin ja metroihin tämä ei yleensä käy.
Junan ikkunasta Tokion asutusaluetta, matkalla Nagoyaa kohti. Majoitus on vähän ennen Nagoyaa Mikawa Anjossa. Tätä maisemaa sitten riittääkin jonkun aikaa kun lähtee junalla johonkin suuntaa... 36 miljoonaa ihmistä.
Asemilla on yleensä joku muukin liikenteessä.
Melkoisen kauniita kimonoja (ja niiden kantajia) näkyi silloin tällöin...
Formula 1 kisat sattui sopivasti samaan aikaan, vähän aiottua aiemmin jouduimme lähtemään Tokiosta alaspäin, että keretään kisoja seuraamaan.
Tässä kävellään Suzukan asemalta kilparadalle päin, olisko ollut aamun warm uppeja kisaajat vetämässä kun kilometrin päähän kuului moottorien ulvonta, aivan kuin vieressä olisivat. Enteilee korvatulpille käyttöä.
Takasuoralla oli meidän paikat, useampi kilometri kävelyä tuli päivän aikaan. Ettei nyt aivan penkkiurheiluksi mennyt.
Kisatunnelmia, porukkaa lehterit täynnä.
Alkuun ajoivat jotain pienempien luokkien ja koppiautojen lähtöjä, sitten avoautojen paraatissa itse sankarit vilkuttelivat.
Itse kisasta ei paljon kertomista, vastoin ennakkotietoja tällä kohtaa ei ollutkaan screenia, joten eipä paljon tilanteestakaan pysynyt kärryillä.
Edes Kovalaisen autoa ei kerinnyt erottamaan kahdesta Lotuksesta koska vilahtavat aika nopeasti ohi. Ehdottomasti TV.stä on mukavampi seurata, mutta onhan se tunnelma ainakin kerran koettava.
Tai sitten pitäsi raskia ostaa paremman paikan n. 1000 € lippu...
Kisan jälkeen näki aika paljon hienoja urheiluautoja.
Ylläolevan pytyn ohjauskeskus.
Sattuipa kerran, että ei ollut muita saunassa niin pitihän tämäkin kuvata... Yleisesti on kaksi kuumavesiallasta, toinen siten, että ainakin yksi seinä oli avoin/ritilä/harvalaudoitus ulkoilmaan. Mittarin mukaan 42 C, tuntuu kyllä paljonkin kuumemmalta.
Toinen sisätilassa, missä on myös peseytymispaikat. Pikkuisten pallien päällä istuen suoritetaan peseytyminen. Tässä kylpyosastossa oli myös yksi seisomapaikka suihku kuten meillä.
Saunan lämpötilat oli aina 92-95 C luokkaa, vettä ei heitetä ollenkaan. Joskus näin kiukaita jossa ei ollut edes kiviä! Raudat vain punaisena hehkui.
Tässä Mikawa-Anjossa olevassa saunassa näin ainoan kerran TV:n. Kovia ukkoja on muuten japanilaiset olemaan löylyssä.
Luotijunilla (Shinkansen) matka taittuu, keskinopeus lienee jossain 200 km/h paikkeilla. Huiput yli 300 km/h. Kyyti on tasaista ja hiljaista.
Asemilla on laiturille merkattu kohdat mihin minkäkin junan mikäkin vaunu ja taas mikä ovi sattuu kun pysähtyy. Todellakin sattuu ja vielä täsmälleen oikeaan aikaan. VR:n porukan olisi aiheellista käydä opintomatkalla Japanissa.
Nagoya Castle
Kun tultiin linnan alueelle niin tämä vanhempi herra tuli kysymään, että voisiko olla oppaana meille? Mikäs siinä ja pian liittyi seuraan opasnainenkin. Ymmärsin, että he ovat vapaaehtoisia. Oli mukava jutustella siinä linnaa kierrellessä.
Yleensä asemien alla on satoja metrejä käytäviä ja niissä pieniä putiikkeja. Helposti päivä vierähtäisi näitä kierrellessä.
Liikkeiden nimiä kannattaa seurailla, ainakin jossain muualla kuvassa olen nähnyt "ehkä söpö" nimisen putiikin.
Japanistakin löytyy yllättäen Suomi faneja, Muumit ja Arabiat on ainakin kovassa huudossa.
Kerran jopa jossain infossa jutustelin täti-immeisen kanssa joka oli käynytkin Suomessa .
Mikawa Anjosta iltakävelyllä löydettiin paikallisten kovassa suosiossa olevan ruokapaikan. Aulassa piti kirjoittaa jonotuslistaan nimensä ja henkilöiden määrä. Vetäisin tikkukirjaimilla etunimeni, ei ollut varmaan tarjoilijan vaikea arvata, että ketä tarkoittaa.
Tien alitustunneli, huomaatteko jotain outoa?
Puuttuu ulosteet, töherrykset, pullon sirpaleet, on ehjät valaisimet ja muutenkin siisti. Suomessahan tämä ei säilyisi tälläisenä edes vuorokautta, kun neljännen polven liimanhaistelija olisi harrastanut luovuuttaan ja tuhonnut kaiken näkyvillä olevan.
Tämä toisten omaisuuden-, ihmisten kunnioittaminen ja hyvä järjestys on ihailtavaa Japanissa.
Toyotan pääkonttoria ja Toyota Kaikan Museum:ia etsimään.
Jo häämöttää, jos nyt en väärin ymmärtänyt, niin tuolla Toyotan pääkonttorissa työskentelee 70000 ihmistä.
Toyotan puutarhurit tekemässä millin tarkkaa työtä.
Toyota Kaikan, esillä uusia malleja.
Täältä löytyy näyttelyitä vähän kaikesta mitä Toyota tekee. Filmejä non stoppina, näyttelymalleja ym. varsinkin kestävän kehityksen esille tuomista, mm. hybridiautot hyvin esitelty.
Robotti soitteli trumpettia.
Sitten englanninkielinen ryhmä kokoon ja meidät ohjattiin bussiin. Lähdettiin ajelemaan tehdasalueelle.
Matkalla tehtasalueelle opeteltiin hieman japania, kamerat pitikin sitten jättää bussiin. En ymmärrä tätä kieltoa,ei siellä varmasti mitään salaista vieraille näytetä ja muutenkin autotehtaiden tuotantotekniikat lienee kaikkien niitä tarvitsevien tiedossa.
Olisikohan n. parin tunnin kierros ollut kaikkiaan, vähän infoa tuotannosta ja kuljettiin ylhäällä olevia kävelysiltoja pitkin katselemassa eri tuotantopisteitä.Alhaalla kulki liukuhihnalla eri malleja joihin robotit tai ihmiset asensi osia paikoilleen.
Patsas pääkonttorin edessä.
Kiichiro Toyoda
1894 - 1952
Toyotan autoteollisuuden perustaja.
Nagoyassa sijaitsee myös upea Toyotan automuseo. Täällä ei ole ainoastaan omaa merkkiä vaan kattava valikoima myös muiden valmistamia autoja ja muita käyttöesineitä. Eiköhän liene yksi hienoimpia museoita maailmassa.
Toyoda Model AA oli Toyotan ensimmäinen henkilöauto vuodelta 1936
Filmi kertoi Toyotan entisöimisosaston työstä kun tekevät museolle uutta näyttelykalustoa.
| Ensimmäisen korimallin Celica |
| Toyota 2000 GT |
Lieköhän suomalainen omistaja tuolla autolla?
Shin-Osakasta lähdetään Hiroshimaan Hikari nimisellä luotijunalla. Näihin kannattaa hakea paikkalippu asemalta. Japan Rail Pass hankitaan näitä junia varten, muuten on aika kallista kyytiä.
Hiroshima, tässä yöelämän
mestoilla.
Ihan samanlaista bilistä autot kiersi täälläkin kuin Suomessa. Sillä erolla vain, että jos ei ollut taksi niin bilistäjien autot oli sieltä hintahaitarin yläpäästä öky Lexuksia yms. Kuljettaja ajoi ja arvokkaan oloinen herrasmies takapenkillä, kummasti vaan nuoria kauniita naisia takapenkeille meni... :)
Tällä alueella oli paljon love hotelleja, eli siis tuntitaksalla virikkeelliseen huoneeseen.
Ja todettua sekin luettu juttu, että töistä salarymanit menee muutamille ja sitten myöhään yritetään kotiin löytää tai halpaan majoitukseen. Kaikki sulassa sovussa, yhtään rähinää ei nähty koko aikana.
On kippoa ja kuppia poikineen aina japanilaisella aamiaisella.
Hiroshimaan mentiin erään historiallisen tapahtuman johdosta. Peace Memorial Park on ehdottomasti käytävä jos kaupungissa käy.
Asiallinen ja pysäyttävä paikka, mutta ei läheskään sellainen kauheuksilla mässäilevä kuin Vietnamin Saigonissa oleva sotamuseo.
Kaupunki ennen pommia.
Ja pommin jälkeen, kaikki kiveä heikommasta rakennettu on hävinnyt.
Tällä portaalla oli joku ollut istumassa kun yllä leimahti, jäi vain varjo tähteeksi...
Hiroshima Peace Memorial Park
Katettuja kauppakatuja keskustassa.
Eräänä päivänä mentiin erilleen. Jaana meni Hiroshima Castle:a katselemaan.
Minä taas sain yllättäen mahdollisuuden käydä Mazdan tehtaalla ja automuseossa. Edellisenä päivänä turisti-infossa kun kyselin, että missä se Mazdan museo on? Niin virkailija ystävällisesti soitteli joitakin puheluita ja järjesti paikan vierailijoihin. Jaanaa ei autotehtaat enää kiinnostanut...
Tehdaskierrokselle lähdettiin Toyotan tapaan bussilla. Samankaltainen oli myös tehdaskierros. Mazdan automuseo on melko pieni ja sijoitettu johonkin tehdashalliin.Täälläkin oli koululaisia kierroksella.
On ne aika pieniä koppeja autot joskus olleet.
Mazdan tavaramerkki ja erikoisuus: Wankel- eli kiertomäntämoottori
Kylkipalan tie peltilevystä prässäämön kautta valmiiksi tuotteeksi.
Futuristisia protoja näytillä.
Palataan vielä Peace Memorial Park:iin. Paperilintuja eli origameja tulee eri puolilta maailmaa Rauhan puistoon.
(原爆ドーム, Genbaku dōmu) oli toiminut näyttelyhallina ennen atomipommia, yksi harvoja rakennuksia jotka säilyivät pystyssä. Pommi räjähti melkein tämän rakennuksen yläpuolella. 70 000 - 100 000 ihmistä menehtyi välittömästi.
Miyajiman saarelle päätettiin lähteä, ensin ratikalla Hiroshiman asemalle ja siitä JR:n junalla Miyajimaguchi asemalle josta lyhyt kävelymatka satamaan. Nämä taiteelliset kuvat on otettu tavallisista tien alikulkutunneleista.
O-torii gate on Miyajima saaren symboli.
16 m. korkea ja katto on 24 m. pitkä,
painoa n. 60 tonnia. Tämä portti on järjestyksessään kahdeksas ja rakennettu v. 1875
Miyajiman saarella vuokrattiin polkupyörät joilla lähdettiin paikkoja katselemaan.
Kesyt peurat teki mielellään tuttavuutta ja repun sisältö kiinnosti, olisiko syötävää...
Paljon pieniä putiikkeja kujilla.
Riisikauha: 7.7 m. pitkä ja 2.5 tonnia painoa
Viisikerroksinen Pagoda, rakennettu alkujaan v. 1407
Temppeli jäänyt kuiville vuoroveden takia.
O-torii gate
Erään kaupan takapihalla uiskenteli kaloja.
Syömäpuikkokauppa
Seuraavaksi ollaankin jo Narassa.
Aah, makkaraa!! Ensimmäisen viikon jälkeen alkoi nuudelisopat jo tökkimään, ihan maukkaita mutta rajansa kaikella. Liharuuat taas oli aika arvokkaita, joten päivän tärkeimpiä tehtäviä olikin sopuhintaisten ruokapaikkojen löytäminen.
Kerran Hiroshiman aseman edessä olevalla torilla hokasin, että grillattuja kanan wingsejä oli kaupan.
Jaana koetti toppuutella, että huomaatko hintaa?
Mutta lihan himo oli jo niin valtava, että myyjätädille vaan hoin kuola valuen, että lisää, lisää kun nosteli yksi kerrallaan astiaan. 600 g. maksoi 2700 yen eli n. 25 € ...eli 42 €/kg no, elämä on...
Naran maailmanperintö kohde Tōdai-jin temppeli
Tōdai-jin temppelin eteläportti.
Portilla on vartioimassa aika yrmyn oloisia sotureita.
Tōdai-ji temppeli, sanovat tätä maailman suurimmaksi puurakennukseksi. Leveys 57 m. Syvyys 50,5 m. ja korkeus liki 49 m.
Temppeli on rakennettu 700-luvulla
Suuri Buddha istuu temppelin sisällä.
Shin-Osakassa yövyttiin Hotel Clayton:ssa. Tänne tultiin taksilla, oli vähän meidän ja kuskin välillä ymmärrysongelmaa. Vaikka kuinka koetin huolellisesti lausua hotellin nimeä englanniksi ja kirjoitin paperillekin (länsimaalaisesti) niin ei mennyt jakeluun.
Siinä kuljettiin muiltakin suhareilta kyselemässä. Viimein joku hokas ja kuski äreänä ärjy syvältä kurkustaan GRRRAAAAIIITTON. Siinä sitä ääntämisen mallia tuli kieliä taitamattomille :)
On muuten herra autossaan, valkoiset hanskat kädessä sompaillaan.
Naran jälkeen päätettiin suunnistaa etelään.
Matkanjohtaja jatkaa töitä yömyöhään suunnitellen huomista päivää, matkailijasta ei näy kuin hiustupsu :)
Aamulla ajetaan Shin-Osakan asemalle metrolla, josta Shinkasen Hikarilla Kokuran asemalle jossa vaihdetaan Soniciin, jolla päästään perille Beppuun, kuumien lähteiden kaupunkiin.
Asemalta suunnistettiin kävelemällä n. 600 m majapaikkaan.
Tässä paikassa oli kovin matalat pöydät... mutta ruoka oli hyvää.
Eräässä toisessa paikassa (nimi on jo unohtunut) joka löydettiin sivukujilta oli aika autenttinen tunnelma... Japanin miehet veti sakea ja olutta kitusiin ja tupruttelivat sauhuja (täällä ei ole tupakointi kieltoja)
Möykkä oli melkoinen, mutta tunnelma mukava :)
Iltanäkymää rannan tuntumasta.
Eihän siellä eksy kun on kartta :)
Japanin omille markkinoille on tehty veikeän näköisiä pikkuautoja.
Seuraavat kuvat ovat Bepun rantamaisemia, kun kävellään muutama kilsa kuumaa hiekkakylpyä kokemaan.
| Yleinen käymälä rannalla |
Hiekkakylpy Beppu Beach:lla. Kuumasta lähteestä saatavalla vedellä kuumennetaan hiekka, johon tädit hautaa asiakkaan. Hintaan 1ooo yen. sai kylpytakin, kuuman kylvyn ja tämän 15 min. hiekkakylvyn. Erittäin rentouttavaa!!
| Tengu |
Tälläisia pieniä puutarhajutskia on siellä täällä.
Yhtenä päivänä mentiin bussilla vähän ylemmäksi kohti kuumia lähteitä Jigokun alueella.
Alueella on kahdeksan Onsenia, me käytiin neljää ihmettelemässä.
Varpaiden pesupaikka.
Haju oli pistävä paikoitellen, olisiko ollut rikin katkua? Kun liejua pulppusi lähteissä.
| Onsenit höyryää |
| Kananmunia tai pottuja kypsymässä |
Joissakin paikoissa oli eläimiä tuotu vetonaulaksi. Porkkanat kelpasi tälle virtahepolle.
Syötiin pienessä mummelin pitämässä paikassa, täällä oli ilmeisesti käynyt myös Jackie Chan.
Kannawa:n alueella käveltiin ristiin rastiin, eräässä pienessä ruokapaikassa onnistuttiin herättelemään isäntäväki iltapäivätorkuilta, kun mentiin ruokaa kyselemään. Herkulliset kana/possu riisikupit saatiin pikapikaa nenän alle :)
Ruokakaupassa sieniä vai mitä lie ryhveliä, vajaa 200 €/loota. Köyhälle kaikki on kallista...
Bussilla taas lähdettiin korkeuksiin ajelemaan. Käytiin katsomassa kuinka Mt. Tsurumin huipulle olisi päässyt köysiradalla. Jäi käymättä sumun takia ja kun alkoi huimaamaan tuo sumuun katoava vaunu...
Aitamuurissa kurkisteli joulutonttu.
Bepun majoituksesta pois lähtiessä paikan pitäjä halusi kuvata meidät ja laittaa websivuilleen. (Kuten kaikki muutkin majoittuneet, löysimme sitten mukavin terveisin ja toivotuksin kuvamme sivuilta)
No onhan se kamera minullakin :)
Bepussa oli katuja, joihin oli upotettu historiasta kertovia tauluja.
Bepusta lähdettiin takaisin ylöspäin, useammalla junalla matkattiin Osakaan Shin-imamiya asemalle. Taiyo hotelli oli lähellä. Halpa ja vaatimaton vähän "kurjemmalla" alueella, mutta täytti täysin tarpeemme. Saunaan ja kylpyyn pääsi täälläkin.
Ollaan Osakassa lähinnä odottelemassa, että sade Kiotossa loppuisi.
Osakassa Shinsaibashi ostosalue, kilometritolkulla ostoskatuja ja ihmisvilinä melkoinen.
Lemmikeille vaatteita.
Katumusiikkia, nuorten bändi nimeltä Sheena soitti kivan kuuloista irkkumusiikkia. Kävin tytöltä levyn ostamassa hintaan 2000 yen. Youtubesta löytyy esim. haulla Living hands Sheena
Umeda Sky building, 173 m. korkea.
Japani on pienten koirien valtakunta, sekarotuisilta useimmat vaikutti. Jänniä yhdistelmiä...
Tämä pikkuinen koetti pysyä isännän mukana kun mies kikkaili laudallaan melkoista kyytiä puistossa.
Sivummalla puistossa oli useita bändejä jotka vuorollaan vetivät settinsä.
Osaka Castle
Bonsai-näyttely linnan piha-alueella.
Sattumalta osuttiin paikalle kun morsiuspari saapui temppelin vihkimistilaisuudesta.
Oltiin matkalla metrolle kun alkoi satamaan, yhtäkkiä erään perheen nuori tyttö toi meille sateenvarjonsa. Ällistyneinä ei meinattu tajuta ottaa vastaan. Tyttö jatkoi perheensä kanssa hieman eri suuntaan, joten varjo jäi meille osoituksena Japanilaisten huomaavaisuudesta ja ystävällisyydestä.
Hotellin lähellä soitteli ulkoilmaravintelissa Jazz-bändi.
Tsutenkaku Tower, Osaka
Korkein kohta 103 m. ja näköalatasanne 91 m.
Käytiin Osakan valoja katselemassa tuolta tornista.
Lemmenlukkoja Osakassa. Näitähän oli Tampereellakin kunnes "taiteilijat" varasti ne ja sulattivat yhdeksi möykyksi.
Kuljettiin Japanissa todella paljon jalkaisin. Nähtiin aika mukavasti, että kuinka paikalliset ihmiset elävät.
Billiken, eräänlainen hyvän onnen tuoja.
Alkujaan Amerikasta 1900-luvun alusta.
Japanissa kun kuvaat jotain kohdetta, niin usein joku tarjoutuu auttamaan. Näin nytkin, joku tyttö tuli ottamaan meistä yhteispotrettia.
Taustalla Tsutenkaku Tower
Viimein päästiin Kiotoon, alkoi olla jo matkapäivät vähissä.
Kioton juna-asemalla on katto korkealla.
Kioton asemalta kun tultiin ulos, niin heti pienet kamikazet hyökkäsivät :)
Ryhmä koululaisia tuli pyytämään lupaa haastatella, tehtävänä heillä oli jututtaa ulkomaalaisia englanniksi. Siinä sitten vastailtiin mm. että tykkäämmekö lentopallosta yms. Lahjaksi saatiin pienet origamit, tuli siihen sitten opekin kiittelemään ja otettiin puolin ja toisin ryhmäkuvia, ihan kiva :)
Kahvia ja teetä kioskista (kuumaa, säilytys kuumakaapissa), ei nyt aivan makunautinto mutta enimpään tuskaan riittävät.
Shosei-en Garden, lähellä juna-asemaa oleva puisto josta on hyvä aloittaa tutustuminen Kiotoon.
Keisarillinen palatsi, Kioto
Loputtomat pitkiltä tunnustavien käytävien jälkeen käydään Imperial Household Agency -toimistolta anomassa pääsyä kierrokselle.
Yksi sisääntuloporteista
Väljiä tiloja runsaasti, näissä huoneissa oppaan kertoman mukaan asioille tulevat ihmiset odottivat vuoroaan.
Kattorakennelmaa, katot on tehty sypressin suikaleista päällekkäin latoen n. 15-20 cm. paksuiseksi. Sypressi on hyvin öljyistä ja siten vettä hylkivää. Uusimisväli 25-30 vuotta.
Keisarin palatsin puutarha on suorastaan mykistävä kokemus. Harmi että kamera reistaili ja entistäkin huonompia kuvia tuli räpsittyä.
Värit ovat luonnossa paljon upeammat!
Geisha aluetta etsimässä. Joku avulias naisimmeinen tuli apuaan tarjoamaan, mutta loppujen lopuksi meni nauruksi kun emme murteitamme tainneet ymmärtää. :)
Tämä japanilaisten naisten innokkuus avun tarjoamiseen tuli yllätyksenä. Useampaan kertaan tapahtui, että kun näytin ilmeisen hukassa olevalta, niin neitokainen tuli kysymään "May I help you?" ja näinkin, että kun tutkin seinässä olevaa karttaa, niin viereen tuli myös näennäisesti karttaa katsomaan japanitar. Odottaen selvästi, että kysyisin jotain.
Erään kerran joku neito jopa vei asioikseen meidät aseman ylemmälle tasanteelle ja oikealle portille.
Länsimaalainen mies ei kyllä eksymään pääse Japanissa :)
Jossain putiikissa oli myytävänä Arabiaa ja Muumeja.
Hotelli Taiyon pikkuinen huone, hyvä että parisänkyä isompi ja vähän vanhempaa kalustoa. Reissun ainoa kerta kun vessa oli käytävällä. Mutta oli halpa ja eihän me käydä kuin saunassa ja nukkumassa näissä majapaikoissa.
Kotimatkalle. Nyt kävin sen ainoan kerran ostamassa paikallisjunaan lipun virkailijalta ja kysyin häneltä koska juna lähtee. Herra vastaa "next, next" Me juoksujalkaa paineltiin junaan. Jonkun aikaa kolkuteltuamme aloin katselemaan kanssamatkustajia, että ei oikein näytä porukka sellaisilta, että olisivat lentomatkalle menossa. Koululaisia, työläisiä jne.
No tuli sitten konnarien vaihto sopivasti niin heiltä kyselemään, että meneekö tämä Kansaille. Ei mene, tuli selväksi elekielellä!! Äkkiä laiturille ja lähin virkailija puhutteluun, minä tankero englannilla ja hän japaninkielellä kommunikoitiin ihan sujuvasti tätä ongelmaa :)
Jostain kohtaa hänen puheestaan tarttui erään jo ohitetun aseman nimi, sinne siis takaisin päin seuraavalla junalla ja vaihto Kansaille menevään.
Paitsi että jälleen oli väärä juna mutta suunta sentään oikea. Asemalta ostetut liput oli johonkin toiseen Kansain junaan, onneksi oli vielä sen verran jenejä taskussa , että saatiin väliraha maksettua.
On se jännä, tehtiin Japanissa vähintään 80 matkaa julkisilla ja ainoan kerran kommellukset tulee tärkeimmällä eli kotimatkalle lähtiessä.
Lähdettiin onneksemme reilusti etuajassa liikenteeseen, että oli varaa tehdä n. tunnin ylimääräinen sightseeing.
Kansai Airport
Osakan Kansai Airport on rakennettu keinotekoiselle saarelle.
Air France:lla kotiin päin.
Sattui hauska tapaus, Japanilainen lentoemo tarjoili koneelliselle ranskalaisia heidän äidinkielellään. Siinä sitten minä kiitin ruuista japaniksi "arigato gozaimas" Ensi alkuun hän ranskaksi vastasi, sitten seuraavan penkkirivin jälkeen hänellä välähti, että hetkonen! Hän palasi pikana takaisin ja vuolaasti japaniksi mitälie höpöttänyt ja kumarteli... olisiko japaniksi kiittäminen iloisesti yllättänyt, koska loppumatkan tarjoilu pelasi leveästi hymyillen :)
Niin lähellä mutta niin kaukana, piti käydä vielä Pariisissa kääntymässä.
Paluu arkeen, Rissalan valot.
Japaniin täytyy päästä joskus uudelleen!
Varsinkin Kiotoon, nyt se jäi liian vähälle huomiolle koska niillä seuduin satoi silloin ja olimme sen jättäneet viimeiseksi kohteeksi ennen kotimatkaa.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti